|
Oplossen van printproblemen
|
|
Dit artikel is ook verschenen in PRO-GEN-eralia.
Oplossen van printproblemen
In dit artikel wil ik ingaan op mogelijke problemen bij het afdrukken
en hoe deze kunnen worden opgelost.
De eerste vraag die hierbij moet worden gesteld is: Op welke manier
heeft u PRO-GEN gestart ?
Tijdens de installatie worden er namelijk twee pictogrammen aangemaakt:
'PRO-GEN 3.0a direct naar printer' en 'PRO-GEN 3.0a via windows
printer'. Veelgestelde vragen zijn: Welk pictogram moet ik gebruiken?
Kan ik die andere weggooien? Ik zal eerst proberen een antwoord te geven
op deze twee vragen.
Beide pictogrammen starten het PRO-GEN 3.0 programma. Het verschil
tussen beide opstartmogelijkheden is de manier van printen:
- Het pictogram 'PRO-GEN 3.0a direct naar printer' start direct PRO-GEN
op. Het PRO-GEN programma verzorgt de volledige aansturing van de
printer. Dit werkt op de meeste printers goed, maar niet op de
zogenaamde Windows of GDI printers en op de USB printers.
- De tweede mogelijkheid 'PRO-GEN 3.0a via windows printer' start eerst
een Windows hulpprogramma en daarna het PRO-GEN programma. Hierbij wordt
gebruik gemaakt van de standaard printerinstelling van Windows.
Deze tweede mogelijkheid werkt op alle printers en heeft derhalve
meestal de voorkeur. Het pictogram dat u niet gebruikt mag u eventueel
verwijderen.
PRO-GEN 3.0a direct naar de printer
Alleen de niet-proportionele lettertypen van de printer kunnen worden
gebruikt. Welke dat zijn is afhankelijk van het gebruikte
printerstuurprogramma in PRO-GEN. Meestal komt u hier lettertypen als
Courier, LetterGothic, etc in de groottes 12, 17 en 20 cpi tegen. CPI
stelt het aantal karakters per inch voor, d.w.z een kleiner getal is een
grotere letter!
De problemen die hierbij kunnen optreden hebben meestal te maken met het
gekozen printerstuurprogramma in PRO-GEN. Niet elke printer staat in
deze lijst. Indien de printer niet in de lijst staat kies dan een
printer van hetzelfde merk of kijk in de gebruiksaanwijzing van de
printer welke printer u het beste als vervanger kunt kiezen. Door het
afdrukken van een testpagina via 'PRO-GEN hulpprogramma's', 'Overige',
'Testpagina printen' kunt u controleren of de printer goed werkt.
PRO-GEN 3.0a via windows printer
Er is maar 1 lettertype beschikbaar nl. PGcourier New. Dit is aangepaste
versie van Courier New, waarbij alle DOS karakters, waaronder de
lijntekens, als teken beschikbaar zijn. Dit lettertype is in de groottes
11 t/m 30 cpi beschikbaar. Ook op printers die standaard niet over dwars
kunnen printen is dit m.b.v. deze keuze nu wel mogelijk!
De eerste keer dat u PRO-GEN op deze manier start wordt er een nieuw
lettertype PGCourier New geinstalleerd. Na deze installatie vraag het
programma om de computer opnieuw te starten.
Na het starten van PRO-GEN zal het programma bezig gaan met
initialiseren. Dit kan de eerste keer soms langer dan 1 minuut duren.
Gaat er bij de installatie van het lettertype iets fout dan verschijnt
er een melding 'Printen via Windows is uitgeschakeld'.
Om dit probleem te verhelpen kunt de volgende zaken proberen. Controleer
daarbij na elke stap of het printen vanuit PRO-GEN nu wel werkt door het
afdrukken van een testpagina via 'PRO-GEN hulpprogramma's', 'Overige',
'Testpagina printen'.
- Zet een eventuele virusscanner eens uit. Virusscanners kunnen soms
vreemde fouten veroorzaken.
- Print in Windows een testpagina via 'Start', 'Instellingen',
'Printers'. Druk met de RECHTERMUIS op de printer en kies
'Eigenschappen'. In het Tabblad 'Algemeen' staat een knop 'Testpagina
printen'.
- Verwijder het lettertype 'PGcourier New' ( Standaard en Vet) via
'Start', "Instellingen', 'Configuratiescherm', 'Lettertypen'. Start
PRO-GEN en laat de computer opnieuw starten.
- Heeft u een USB printer controleer dan de instellingen van de printer
via 'Start', 'Instellingen', 'Printers'. Druk met de RECHTERMUIS op de
printer en kies 'Eigenschappen'. In het Tabblad 'Details' staat een knop
'Wachtrij-instellingen...'. Experimenteert u eens met deze opties!
- Verwijder in Windows de printer via 'Start', 'Instellingen',
'Printers' en installeer deze opnieuw.
De melding 'Het bestand MSVBVM50.DLL is gekoppeld aan ontbrekende
uitvoer OLEAUT32.DLL' kan in uitzonderlijke gevallen verschijnen indien
er afwijkende versie van deze DLL's op de PC staat.
Om dit probleem te verhelpen start u het SETUP programma vanuit de
directory \OTHER\VBRUN van de PRO-GEN CD door er op te dubbel-klikken.
Volg de (engelstalige) aanwijzingen op het scherm.
Indien er bij het afdrukken geen dubbele lijnen maar procent- en
dollartekens worden afgedrukt gebruikt u waarschijnlijk ATM software die
met de HP scanner is geinstalleerd. Dit probleem is als volgt te
verhelpen:
Zoek naar het bestand ATM.INI. Gewoonlijk staat dit bestand in
C:\WINDOWS. Voeg de regel 'MaskCharCode=Off' toe bij de sectie
[Settings]. Sla het bestand op. Start het systeem opnieuw.
Kijk ook eens op onze homepage www.pro-gen.nl. Hier wordt veel
informatie m.b.t. het programma PRO-GEN aangeboden, waaronder veel
voorkomende vragen, tips, etc.